Marijn Nijssen werkt sinds 1 jaar namens het Rode Kruis als locatiemanager in de Beijneshal. “Ik heb vroeger de hogere hotelschool gedaan. En dan denk je misschien: maar dit is toch geen hotel? Toch zijn er heel veel overeenkomsten. Het gaat uiteindelijk allemaal over gastvrijheid. Gasten, of in dit geval bewoners, zo goed mogelijk opvangen. En je hebt natuurlijk te maken met flink wat logistieke uitdagingen zoals huisvesting, inkoop en catering, maar ook hygiëne.”
Aanpassingen in de sporthal
In de voormalige sporthal zijn de nodige aanpassingen gedaan om de ruimte geschikt te maken voor crisisnoodopvang. Zo staan er wandjes om slaapruimtes te creëren. Ook in de gemeenschappelijke doucheruimte zijn wanden geplaatst. Marijn: “Dat waren gewoon van die douches waar je vroeger met je hele sportteam onder stond.” In de rest van de sportzaal staan picknicktafels, banken en een plek voor de catering. Er is ook een hoek waar tafeltennis en tafelvoetbal wordt gespeeld.
Warme boterhammen met kaas
De maaltijden die worden geserveerd door een externe cateraar leiden soms tot discussies. “De meeste bewoners zijn vanuit hun cultuur gewend om 3 warme maaltijden per dag te eten. De magnetron draait hier dan ook overuren,” lacht Marijn. “Boterhammen met kaas worden gewoon opgewarmd. Met flinke hoeveelheden kruiden erop overigens. En als je hier zit, kun je natuurlijk nooit zelf kiezen wat je wilt eten. Dat is soms lastig. De een wil aardappelen en de ander eet liever rijst. Maar we doen ons best om voor voldoende variatie te zorgen en iedereen tegemoet te komen.”
Wachten op uitkomst asielaanvraag
Naast de praktische voorzieningen als bed, bad, brood is er in de crisisnoodopvang ook aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en geestelijke ondersteuning. “Hoewel dit een crisisnoodopvang is, zitten veel mensen hier langer dan een jaar. Ze moeten wachten op de uitkomst van hun asielaanvraag. En dat duurt vaak ontzettend lang. Tot die tijd kunnen de bewoners bijvoorbeeld niet werken, want ze hebben geen burgerservicenummer. Ook hebben ze vaak trauma’s opgelopen in hun thuisland. De reis naar Nederland lijkt dan een stip op de horizon, maar eenmaal hier begint voor hun een lange periode van onzekerheid. En niet alleen over de asielaanvraag, maar ook over het welzijn van achtergebleven familie en vrienden.”
Nederlandse les en fitness
Om de verveling tegen te gaan en de aandacht af te leiden, worden workshops en uitjes in de stad georganiseerd. “Zo leren de bewoners Haarlem een beetje kennen. Ook hebben we hier met hulp van de gemeente een klein schooltje ingericht waar de bewoners Nederlandse les krijgen. En er is een fitnessruimte waar dankbaar gebruik van wordt gemaakt.”
Opruimen en schoonmaken
Naast scholing wordt er van de bewoners verwacht dat ze ook wat huishoudelijke taken uitvoeren. “Wij vinden zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid erg belangrijk,” vertelt Marijn. “Het is niet zo dat we gaan zeggen ‘ruim je kamer op’, maar we verwachten wel van de mensen dat ze dit zelf doen. Ook helpen de bewoners mee met taken als het schoonmaken van de gemeenschappelijke ruimtes of met koken. Zo werkte een van onze bewoners in zijn thuisland als kok. Dat werk doet hij hier nu ook”.
Programma Beijneshal
Altijd al een kijkje willen nemen in de noodopvanglocatie Beijneshal? Dit is uw kans om kennis te maken met de bewoners. Rashid vult zijn dagen met schilderen en geeft om 14.30 uur een schilderworkshop voor bezoekers. Liever actief bezig? Doe dan mee met Yaya aan het tafeltennistoernooi dat om 15:00 uur van start gaat!
Locatie: Stationsplein 134, Haarlem
Tijd: 14:00 – 16:00 uur
Programma opvangschepen
Ook op de opvangschepen van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) aan de Conradkade en de Spaarndamseweg kunt u kennismaken met de bewoners en meedoen aan verschillende workshops. U bent op deze locaties van harte welkom tussen 13.00 uur en 16.30 uur.