Niet alle kinderen krijgen van huis uit mee dat je dingen voor elkaar kunt krijgen als je je stem laat horen, dat je zelf en samen met anderen invloed kunt uitoefenen op je leefomgeving. Daarom kregen de leerlingen van groep 6, 7 en 8 van de Al Ikhlaas, de Erasmus en De Meer deze winter democratielessen. Ze leerden hoe je een plan maakt om de buurt te verbeteren en stemden hierover. Zestien leerlingen hebben zich vervolgens aangemeld voor de kinderwijkraad, die met deze plannen aan de slag is gegaan. Vrijwilligers helpen hen hierbij.
Heet klimrek
‘Ik wil graag dingen veranderen in de wijk’, vertelt Jayden (11), die al twee jaar in de kinderwijkraad zit. ‘Veel speeltuinen worden oud. Klimrekken zijn van ijzer en die worden hartstikke heet in de zomer. De speeltuin bij mij om de hoek is ook nog eens veranderd in een kattenbak. Het is niet meer de fijne plek om te spelen die het vroeger was. Vorig jaar hebben we alle speeltuinen in de buurt bezocht en bekeken. Daarna hebben we een verbeterplan gemaakt.’ Ook Demir (11) heeft plannen voor zijn speeltuin. ‘Het goaltje dat er nu staat, hebben we zelf gemaakt met netten. Een echt goal zou veel beter zijn. Dan kunnen we er tenminste goed voetballen.’
Interview met de wethouder
Speeltuinen zijn een hot issue voor de kinderen, net als meer groen in de wijk, meer activiteiten voor kinderen en jongeren, hondenpoep, roken op straat, verkeersveiligheid en discriminatie. Marloes Komin, die de kinderwijkraad begeleidt, probeert deze maatschappelijke problemen met de kinderen terug te brengen naar behapbare proporties. De doelen die de kinderen voor zichzelf stellen, moeten wel haalbaar zijn. ‘Als je hen vraagt wat ze al hebben bereikt, willen ze graag concrete resultaten noemen, zoals een speeltuin die is opgeknapt’, zegt Marloes. ‘Maar een resultaat is ook dat ze een wethouder te woord durven te staan, goed voorbereid en onbevangen de gebiedsverbinder interviewen. Dat ze weten hoe je een buurtonderzoek doet en dat ze het voor elkaar krijgen dat Bureau Discriminatiezaken op bezoek komt. Ze doen meer dan ze eigenlijk door hebben. Veel problemen kunnen ze niet oplossen, zoals discriminatie de wereld uit helpen en de openbare ruimte rookvrije maken. Maar aandacht vragen voor deze problemen en bewustwording creëren zijn ook resultaten. Dat kan ik ze niet vaak genoeg zeggen.’
Zoom
De kinderwijkraad zou dit voorjaar misschien de Tweede Kamer bezoeken of een vergadering van de Haarlemse gemeenteraad bijwonen. De coronacrisis gooit roet in het eten. Nu de kinderwijkraad niet bijeen kan komen in het Wereldhuis, vergaderen de kinderen online via Zoom. Ook het kinderwijkteam van Rozenprieel, dat Marloes begeleidt, lost het zo op. De kinderen worden daar steeds handiger in. ‘Op school werken we met Teams, dat is net zoiets’, vertelt Demir. ‘We vergaderen nu veel over de sport- en speldag die we over een tijdje in de buurt willen organiseren, omdat de sportdag op school niet doorgaat door corona. Juf Marloes stelde voor om een planning te maken in Word. Met share screen kun je die dan aan de anderen laten zien.’
Demir en Jayden gaan na de zomervakantie naar de middelbare school en nemen dit jaar afscheid van de kinderwijkraad. Maar niet voordat het speeltuinplan is uitgevoerd, als het aan Jayden ligt. ‘En anders hoop ik dat de kinderen na ons het voor elkaar krijgen.’