HAARLEM - Leerlingen van praktijkschool De Schakel kwamen maandagmiddag op bezoek bij het stadhuis voor de aftrap van Track the Talent. Dit project brengt jongeren in contact met het bedrijfsleven, zodat ze zich beter kunnen voorbereiden op de arbeidsmarkt.
De jongeren gaan hiervoor op bezoek bij bedrijven en ze volgen workshops. Zo ontdekken ze bijvoorbeeld welke opleiding nodig is voor een bepaald beroep en krijgen ze een beeld van hoe het is om bij een bedrijf te werken. Voor het meedoen aan het programma krijgen ze studiepunten. Track the Talent is een initiatief van Stichting Bedrijf & Samenleving.
Start van het programma
Maandagmiddag was de aftrap van Track the Talent 2021 bij de gemeente Haarlem. Leerlingen van praktijkschool De Schakel waren hierbij. Tijdens de bijeenkomst vertelde Petra Jenz van Bedrijf & Samenleving over het belang van de bedrijfsbezoeken en kregen de leerlingen hier filmpjes van te zien. Deze filmpjes zijn vorig jaar door leerlingen zelf gemaakt. Ze sloot af met voorbeelden van bedrijven die de leerlingen dit schooljaar gaan bezoeken en hoe deze bezoeken er concreet uit zien. Wethouder Jur Botter wees de leerlingen op het belang van bedrijfsbezoeken, voor hun keuzes voor werk later. De jongeren kunnen ook een kijkje nemen bij de gemeente Haarlem.
Training
Het unieke aan Track the Talent is dat leerlingen op locatie getraind worden door professionals. Verschillende onderwerpen komen hierbij aan bod: werknemersvaardigheden, solliciteren, communiceren of leiderschapskwaliteiten. De jongeren komen binnen bij bedrijven waar hen dat normaal gesproken niet lukt. Dit maakt dat zij een realistische kijk krijgen op werken in het bedrijfsleven. Hun carrièreperspectief wordt hiermee concreter en ze krijgen een beter beeld van wat de toekomst hen te bieden heeft.
Enthousiast
Het bedrijfsleven in Haarlem heeft de afgelopen jaren enthousiast meegewerkt aan Track the Talent. De gemeente Haarlem levert een financiële bijdrage vanuit de regionale samenwerking met gemeenten in Zuid-Kennemerland en IJmond.