HAARLEM - Haarlem is klaar met de hordes toeristen naar de stad. De vrees is onder meer dat de inwoners zich gaan keren tegen de bezoekers, zeggen burgemeester en wethouders in een plan van aanpak toeristische koers. De stad wil zich voortaan niet meer uitsluitend richten op het verhogen van het aantal toeristen.

Als uitvalsbasis van toeristenmagneet Amsterdam weet Haarlem zich ontzettend populair onder toeristen. In 2017 kwamen 4,9 miljoen Nederlanders naar Haarlem. In 2018 waren dat er 5,6 miljoen. De overnachtingen gingen van 427.000 naar 498.000. En de prognose is dat het internationaal toerisme nog met 50 procent gaat toenemen. Horeca, cultuur en detailhandel in de Spaarnestad trekken veel mensen van buiten.

Lering trekken
Een gevaar is het volgens de gemeente dat inwoners zich tegen de toeristen gaan keren omdat het er te veel worden en dat de straten in de binnenstad niet meer leefbaar zijn. Er moet draagvlak zijn en blijven onder de Haarlemmers. Het toerisme moet niet uit de hand lopen en een doel op zich zijn. "Haarlem moet lering trekken uit Amsterdam. Het is de wens om niet achteraf te repareren, maar vooraf te acteren."

Haarlem wil daarom nu een een tegengeluid laten horen. De stad wil grip houden op het 'overtoerisme' zoals in Amsterdam.

Haarlemse maat
De gemeente merkt dat de balans tussen wonen werken en recreëren in de stad is verstoord en gaat bezig met 'bezoekersmanagement'. "Van kwantiteit naar kwaliteit. We willen de Haarlemse maat behouden", staat in de deze week bekrachtigde plan van aanpak toeristische koers. Een voorbeeld is de aanpak van AirBnB.

Burgemeester en wethouders vinden dat er een nieuw evenwicht nodig is. De nieuwe koers moet aansluiten op Haarlemse kernwaarden als oorspronkelijkheid, kwaliteit en menselijke maat.

Uitvalsbasis
Haarlem wil gaan inzetten op bezoek door toeristen en minder op overnachtingen van toeristen die Haarlem zien als uitvalsbasis van Amsterdam.

Tot nu toe waren de inspanningen van Haarlem gericht op het verhogen van het aantal bezoekers. Nu is de wens meer te richten op kwaliteit, spreiding en het in goede banen leiden van toerisme en niet zozeer op groei.